“Als een markt moeilijker wordt is het pas echt feest voor marketeers”

.. aldus een quote uit de presentatie van de heer Rietdijk (directeur NVB) over de Thermometer Koopwoningen.

In een persbericht over de markt voor nieuwbouw schetst de NVB een somber vooruitzicht voor de tweede helft van 2010. Volgens het persbericht worden er, gemeten over heel 2010, ongeveer 35% meer woningen verkocht ten opzichte van heel 2009. (lijkt mij op het eerste gezicht vrij positief en alvast een mooie ambitie voor 2011).

Echter zorgt de terugval van de verkoopcijfers in de maanden juli (WK?) en augustus (Zomervakantie?) voor deze stemmingswijziging. Als hoofdreden voor de nog te verwachten terugval in de rest van 2010 wordt de moeizame coalitievorming en de op handen zijnde overheidsbezuinigingen genoemd. Een mogelijke oplossing ziet de NVB hoofdzakelijk in een verlaging van de grondkosten en een snelle coalitievorming met behoud van de hypotheekrenteaftrek. Als je dit zo leest  word je niet bepaald vrolijk van deze berichtgevingen.

Toch zijn er in de huidige markt ook nog volop kansen te benoemen:

  • De hypotheekrente is op dit moment historisch laag, zo kun je je rente voor 20 jaar vastzetten tegen een percentage van lager dan 5%.
  • Waar je vroeger als consument, mits heel tijdig aangegeven, alleen maar kon kiezen uit een standaard meerwerklijst tegen woekerprijzen is het nu mogelijk om je eigen wensen in de woning te vervullen. Bij veel projecten zelfs nog tijdens de bouw en tegen kostprijs.
  • Wanneer je op zoek bent naar een bestaande woning heb je nu ook de mogelijkheid om opgeleverde nieuwbouw (vrij-op-naam) te kopen, hierdoor is er op voorhand een kopersvoordeel van 6% ten opzichte van bestaande woningen.
  • Energiezuinig wonen wordt door consumenten steeds meer gewaardeerd en zal uiteindelijk een belangrijke rol spelen in het keuzeproces van de woonconsument.
  • Er ontstaat meer ruimte voor particulier of collectief opdrachtgeversschap.
  • Rigide randvoorwaarden voor stedenbouw en architectuur worden losser geinterpreteerd waardoor de architectuur en verkavelingen in nieuwe projecten meer aansluiting kunnen vinden op de woonwensen van de consument.

Zo zijn er dus ook nog voldoende overige kansen om de verkopen weer op peil te brengen. Maar deze kansen moeten we wel beter gaan benutten en dat gebeurt mijns inziens nog steeds te weinig, immers adverteren hypotheekverstrekkers bijna niet met deze historisch lage rente.

Aannemers verkopen nog steeds nee in bouwprojecten daar waar het gaat om het invullen van individuele koperswensen. Het promoten van energiezuinige woningen en het concretiseren van energievoordeel voor consumenten gebeurt ook maar mondjesmaat. Nog steeds worden er projecten ontwikkeld met architectuur die niet of onvoldoende afgestemd is op de wensen van de woonconsument (ik weet het, smaken verschillen) etc..

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s