Social Media in Nieuwbouwland

Het lijkt in nieuwbouwland ineens een hype te worden; Social Media in je communicatie lijkt het antwoord op al onze problemen te zijn.

De afgelopen maanden zijn er al diverse seminars, workshops en bijeenkomsten georganiseerd over dit onderwerp. Stuk voor stuk interessant overigens. Zo zien de meeste marketeers, verkoopmanagers en communicatiedeskundigen er wel brood in. Maar hoe doen wij nou zoiets? Eerst maar eens een eigen twitter-account, hyves-paginaatje en een facebook account aanmaken, maar dan? Dan komt de grote uitdaging voor ons, hoe bereik je nou de doelgroep via de social media? (deze uitdaging lijkt vooralsnog verdacht veel op de traditionele media…)

Eerst maar eens op onderzoek uitgaan, waar zit onze doelgroep eigenlijk?

De kopers in nieuwbouwprojecten zijn vaak eenvoudig te vinden op forums, daar discussieren ze naar hartelust over de door hun gekochte woning en zien dit ook vaak als een eerste kennismaking met de toekomstige buurtgenoten. (Vathorst, Qasa, nieuwbouw-forum) Hier kun je als ontwikkelaar een eenvoudige eerste stap zetten in de social media door mee te communiceren met je kopers.

De eerste orientatie van aspirant-kopers naar een nieuwbouwwoning bevindt zich voornamelijk op internet (>95%). Hoe kun je hen nou bereiken via de social media? Vorig jaar hebben wij een aantal experimenten gedaan om te kijken hoe je de doelgroep doeltreffend kunt bereiken. Dit bleek lastiger dan aanvankelijk gedacht. Want onze promotie  is vaak gericht op het zenden van een boodschap en minder op een dialoog met aspirant-kopers. Dus uiteindelijk hebben we geadverteerd met een widget op hyves en advertenties op facebook en marktplaats. De resultaten van deze experimenten waren op zich goed te noemen, met het adverteren en de widget verhoogden wij het bezoek naar onze projectsites en daarmee de hoeveelheid potentiele kopers.

Met een actieve deelname aan een forum in Amersfoort Vathorst daarentegen bereiken we opmerkelijk goede resultaten. Deze groep kopers vormen een sociaal netwerk met de ‘gekochte woning ‘als gemene deler. Wij koppelen vervolgens aspirant-kopers aan dit forum door in de projectsite en tijdens de individuele verkoopgesprekken direct te verwijzen naar dit forum. Door deze vorm van onderlinge communicatie is een aspirant koper (in deze tijd vrij onzeker) niet meer anoniem en ziet dat er een grote groep mensen is die enthousiast is en al wel heeft gekocht. Er zijn al voorbeelden gesignaleerd dat aspirant-kopers geholpen worden door de kopers met het nemen van de koopbeslissing. Ambassadeursschap van kopers is niet nieuw voor ons maar wel op deze schaal. Tot slot is deze kopers-groep ook actief op hyves.

Advertenties

2 gedachtes over “Social Media in Nieuwbouwland

  1. Hoi Wouter,

    Goed bezig!

    Ik denk dat het goed is dat ontwikkelaars ervaring opdoen met de inzet van social media. We zien dat kopers actief zijn op diverse communities en dat ze over projecten praten.

    Het is voor iedere ontwikkelaar eigenlijk een must om te weten wat ze over jou en je projecten melden, wat leeft, wat vinden ze goed en wat kan er beter.

    Wanneer je daar als ontwikkelaar op een goede manier mee omgaat (lees luisteren) en vervolgens bewoners goed informeert ben ik er van overtuigd dat dit bijdraagt tot een hogere klanttevredenheid. Kopers kunnen zo ambassadeurs worden.

    Keep up the good work!

    groet, ronald

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s